Saturday, October 15, 2005

Aktiviti minggu ini

Hmmmmm..Seminggu dua ni sibuk nak menyelongkar segala maklumat tentang penulisan cerpen dan puisi di Sabah. Naik rabun dibuatnya melihat microchip...Ye la yang dah tahun 50 an tak wujud dalam bentuk kertas..Dah lemau..Tapi malangnya, arkib tidak menyimpan surat khabar terawal yang wujud di Sabah..Aduh..di manakah kan kujejaki cerpen yang dikatakan pengkritik sebelum ini sebagai penulisan cerpen pertama?? Aku buntu...! Satu lagi,, banyaknya tarikh2 yang mana surat khabar tersebut tidak disimpan oleh arkib..aduh..arkib....

Namun aku juga riang kerana telah menemukan beberapa perkara yang kurasakan benar2 membantu. Ini kerana banyak fakta2 yang ditulis oleh pengkaji sebelum ini agak salah. Mungkin kerana mereka hanya mengingat2 tanpa mencatit betul2 tarikh sebenar sesuatu karya itu diterbitkan. Jadi kawan2ku, ingatla. Lepas ni, simpan sendiri karya2 anda. Senang sikit orang nak kaji esok..hehee

3 Comments:

At 6:57 am, Blogger Yasmin said...

arkib ke, aib?
sedih, arkib yang takde kekurangan koleksi "wajib". namun, kita akur, orang dulu-dulu mana pentingkan simpan kertas atau keratan suratkhabar? syukurlah ada juga segelintir yang terfikir untuk menyimpannya, dan kita ada juga sekerat yang kini ada di arkib.

Dah cuba hubungi waris penulis tu? Kengkadang orang yang menulis akan mempunyai ahli keluarga yang minat dengan menyimpan tulisan tersebut, barangkali ada koleksi peribadi keluarga yang boleh dirujuk?

 
At 6:59 am, Blogger Yasmin said...

Maaf, kesilapan menaip akibat terlalu rakus menaip!
Ayat kedua sepatutnya berbunyi, "Sedih, arkib yanng kekurangan koleksi 'wajib' ..."

 
At 9:50 pm, Blogger annyss said...

Mek, aku mintak alamat blog,sampai tahun depan pun ko tak balas. Nasib baik buat search. Bila ko nak datang NS lagi?

 

Post a Comment

<< Home